Jarní setkání polských sonderů na sondážce ve Wroclawi.

Spoločné akcie, počúvacie dni atď

Jarní setkání polských sonderů na sondážce ve Wroclawi.

Poslaťod Pazar » Sob 17. Jún 2017 16:09:14

Na letošní březnový DOD ČHMÚ na Libuši přijela i skupinka polských sonderů - radioamatérů. Jejich spolupráce je také organizována pomocí YT ve skupině Radiosondy Polska. Ta je větší, než registrovaná komunita čs. sonderů na webu radiosonda.sk. Spolupráci s Poláky jsem zahájil proto, že do Polska zalétá dost ozonovek a protože jsme našli náhradní cestu, jak nálezcům doručit nálezné za vrácené sondy přes hranice. Na DOD nám předali modifikovanou sondu RS41 do amatérského pásma 430 MHz a my jsme slíbili, že při vhodném větru jí pošleme s naší sondou zpátky do Polska. To jsme sice udělali, ale brzký burst a nefunkčnost padáčku ukončily let ještě v Česku. O této akci zde byl samostatný LOG.
Přijal jsem proto rád pozvání na jarní sraz převážně slezských sonderů na sondážce ve Wroclawi. Nechtěl jsem ale téměř 700 km výlet absolvovat v jediném dni. Proto jsme to, s mojí paní, pojali jako víkendový dvoudenní výlet, i s doprovodným doplňkovým odpočinkovým programem. Shodou okolností správce a administrátor skupiny na YT, který byl i na Libuši a který organizoval i toto setkání, byl ochoten mi pomoci při organizování našeho výletu. Doporučil nám ubytování ve vhodné vzdálenosti a návštěvu údajně nejzachovalejšího polského hradu Grodzilec. V jeho blízkosti i bydlí a tak jsme rádi přijali i jeho nabídku jako průvodce po této památce.
V pohodě jsme tedy v sobotu dopoledne vyrazili směr Harrachov, kde jsme dobře i poobědvali. Odpoledne jsme se krátce zastavili v Jelení Hoře a potom nechali vést navigací nejkratší cestou polským podhůřím až na hrad. Zda to byl ten správný režim, varianta nejrychlejší by byla asi lepší, ale zase jsme poznali "opuštěné" polské pohraničí, kdy jsme mnoho kilometrů na sice úzkých, ale poměrně kvalitních silničkách, nepotkali jediné vozidlo, ani živáčka. Nakonec jsme v podvečer dojeli bez problémů až přímo před bránu hradu, který stojí na prastaré vyhaslé sopce a našli tam volné neplacené parkoviště. Příjemné počasí umožňovalo z hradeb daleký výhled do polských rovin, to jsem z tuzemska neznal. Prohlídka interiérů hradu není organizována, ale Tomek se nám věnoval a nemuseli jsme na povel průvodce dělat vlevo/vpravo hleď. Z hradu jsme se odjeli ubytovat do renovovaného penzionu a pak na večeři do sousední vesničky. Večeře i ubytování byly na příjemné rovni a tak jsme po ránu v pohodě vyrazili na Wroclaw.
Brzy jsme se napojili na autostrádu z Německa a i když tam byla omezená rychlost na 110 km/h, kterou kromě mne a pár víkendových náklaďáků, které jeli asi stovkou, nikdo nedodržoval a všichni ostatní mne rychle předjížděli. Asi je to místní folklór? Protože jsme měli velkou časovou rezervu, naplánoval jsem i malou návštěvu centra Woclawi. Na GE se zdálo místo vhodné na zaparkování, jak rezervu jsem našel nedaleké parkoviště u obchoďáku, kde sídlil i Jysk. Okolo něj jsme projeli a bylo jisté, že tam volná místa jsou. Než jsem se ale dostal na plánované místo, blíže k centru, vše se radikálně změnilo. Byla neděle dopoledne a všude kolem byl trh, jaký jsem ještě neviděl. Všude stála auta rozličných prodejců čehokoliv, včetně veteše, různé plachty byly rozprostřené mezi stánky, i na chodnících. Nedalo se tam zaparkovat, projet autem, ani projít rychleji pěšky. Intuitivně jsem se chtěl vrátit k Jysku, ale těch pár set metrů jsem tedy proskákal asi za půl hodiny. Přitom tudy vedla i normální trasa městského autobusu, který nám nepřetržitě dýchal na záda. Když jsme se vymotali a konečně zaparkovali zpět u Jysku, zůstalo nám času už jen něco přes hodinu na prohlídku centra starého města. Tam bylo naopak vylidněno, ulice i stavby v pěkném stavu, až na zpáteční cestě k autu jsme se opět probíjeli pěšky kolem toho "hrozného" trhu. Časový plán jsme zatím dodržovali a k sondážce jsme mohli dorazit v dohodnutých 11:30. Z map a náhledů z GE jsem měl všechno předem nastudováno. Když jsem ale dorazil na poslední kruháč, ve směru k sondážce vycházela cesta/necesta, ovšem se značkou Zákaz vjezdu do jednosměrné ulice. Zkusil jsem pokračovat dále, ale jednosměrka mne dovedla jen k mýtné bráně na velké parkoviště u letiště. Chviličku jsem přemýšlel, jak a kde zaplatit i minimální parkovné, ale naštěstí si moje paní všimla informace, že 10 minut je zdarma. Vyrazil jsem tedy vpřed a u závory pro VIP jsem si vyzvedl kartičku. Objel jsem parkoviště a opět se hrnul k výjezdní závoře pro VIP. Tam už stál nějaký zřízenec a tak jsem věděl, že pomocí dolarovky, nebo 1€ se ven snad dostanu. Ale kartička závoru zvedla a já mohl opět jet do dalšího kola na kruháč k sondážce. Až nyní jsem si všiml dodatkové tabulky, že zákaz neplatí pro METEO. Hurá, můžu vybočit a vjet na polňačku. Před bránou nikdo už nebyl. Tak jsem zkusil kliku, nebylo zamčeno a tak jsem vjel dovnitř a zaparkoval u auta asi zaměstnance. Až když jsem obešel budovu sondážky, narazil jsem další parkoviště s kupou aut s různými radioamatérskými anténami a uviděl jsem mnohé tváře, které jsem už znal z YT.
Po chvilce přivítání začala exkurze. Já se na všechno samozřejmě díval očima letitého sondážníka a všímal si jiných detailů, než sondeři, převážně to radioamatéři. Sloužící sondážník svojí práci souhrnně popsal a odpovídal na dotazy těch, kteří na sondážce byli poprvé. Polština pro mne nebyl problém a tak jsem měl jen pár specifických dotazů. Zajímal mne průměrný dostup balonů TOTEX TA600, které používají na více polských sondážkách, se sondou RS41. Tohle číslo jsem ze sondážníka ale nevydoloval, jen říkal, že jim to létá až do 35 km. Minimum, pro nutnost opakování, mají nastavené jinak, než v ČHMÚ, jsou to minimálně 2 km nad tropopauzu. Později jsem se dostal k Provoznímu deníku a tam jsem si všiml, že v každém týdnu v poslední době, s termíny 00 a 12, se objevují celkem pravidelně jeden až 2 termíny s výškou jen něco málo nad 20 km. Ale většinou to bylo mezi 33 až 35 km.
Nakonec přišla na řadu poměrně zdlouhavá iniciace sondy RS41, už jsem na to z testů na Libuši zapomněl, na SPS s MW41 a klasickém PC. Poláci dávají k sondě oboustranný nálezní lístek s vysvětlením její funkce, tentokrát se na něm objevily i volací značky přítomných radioamatérů, kteří se vypuštění zúčastnili. Všichni jsme se potom přesunuli k plnírně. Zde jsem zase okukoval jejich systém vodíkového hospodářství. Ve skladu mají asi 20 flašek, z nichž je několik společně napojeno na potrubí do plnírny. Čili se nafukování řídí až pomocí dalšího ventilu, přímo u nafukovaného balonu, podle závaží = pytlíček s pískem na trubkovém hrdle s rozšířeným okrajem, ale bez další pojistky proti sesmeknutí hrdla balonu. Když se závaží zvedne, ventil obsluha zavře, v horní části hrdla balonu se obyčejným provázkem hrdlo zaškrtí a přichytí se k drátěnému háčku, aby balon neuletěl. Až potom se zbytek hrdla přehne a pomocí dalších uzlů provázku se udělá na něm oko pro hák odvíječe.
Start balonu se telefonem hlásí na letiště, ale s takovým předstihem, že se asi nejedná o nějakou časovou synchronizaci s dispečery, ale jen potvrzení, že balon opravdu poletí. Po 15-é minutě se všichni museli s balonem vyfotografovat a nakonec balon vypustila za odměnu něčí dcerka. Bylo pěkné počasí, téměř bezvětří a málo oblačnosti, čili byl balon dlouho vidět nad našimi hlavami, ale zároveň byla sonda sledována mnohými přijímači v rukách sonderů a kompletně na mobilních systémech v jejich autech. Část návštěvníků se rozloučila, jela už domů, většina ale přejela do nedalekého Orlího hnízda na oběd a pokračující debaty. Jedna parta vyrazila na JV, tuto sondu ulovit. Protože nás zbylo přes 20, včetně i čtyř sonderů/radioamatérů z Německa, našel pro nás personál restaurace venkovní altán, kde bylo v horkém dni velmi příjemně. Většina si dala chutný guláš, ani na suchu jsme nezůstali. Tomek se pochlubil svými sonderskými úlovky a přivezl ukázat i starší modely sond, které si vykorespondoval s americkými výrobci. Před námi bylo téměř 300 km cesty domů, tentokrát přes Náchod a Hradec, tak jsme se poměrně brzy rozloučili a v 1/2 třetí vyrazili.
Cesta na jih byla celkem slušná, ale hustý provoz i z protisměru a častá plná čára, vytvořily "vláček" za pomalejším autem vepředu. Naštěstí v neděli nejezdí náklaďáky a tak se to až ke Kladsku dalo vydržet. Tam se provoz zmírnil a od hranic bylo možné jet podle chuti a na hranici povolené rychlosti. To vydrželo až za Jaroměř, kde jsme popojížděli na semafor téměř 1/2 hodiny v místě, kde se dělá totální rekonstrukce silnice a v provozu je střídavě jen jeden pruh pro oba směry. Přesto jsme do Prahy dorazili, kromě tohoto zdržení, vlastně podle času na mapové trase, za celkem 4 hodiny. Také až doma jsme se z YT dozvěděli, že hledající sondeři byli úspěšní a sondu v pohodě našli.

K této litanii připojuji i přísný výběr dokumentárních fotek....
Prílohy
001.jpg
Plán výletu vznikl při návštěvě polských sonderů na letošním DOD na Libuši
002.jpg
Ve skupině na YT probíhala delší agitace
003.jpg
Tuhle cestu doporučily mapy.cz
004.JPG
Etapový styl přes hrad (5) a nocleh v penzionu
005.jpg
Zachovalý a opravovaný hrad
006.jpg
Interiér, kde se natáčely pořady i zahraničních televizí
007.jpg
Příjemný a postačující pokojík v penzionu
008.jpg
V penzionu není restaurace, tak jsme se navečeřeli v sousedství
009.JPG
Vepřová panenka, bylo to dobré a bylo toho dost
010.jpg
Nedělní cesta do Wroclawi
011.jpg
Plánovaný odskok do centra (2) a téměř mapová realita trhu
012.jpg
Cíle jsme dosáhli, ale dalších 30' jsme se prodírali na další parkoviště
013.jpg
Situace u letiště
014.jpg
Vlevo dole brána, nahoře uprostřed plnírna
015.jpg
Dokumentace z autokamery, napodruhé jsem se trefil
016.JPG
Jsme tady správně
017.JPG
Sondážka a pomník starého Meteoritu z CCCP
018.JPG
Levá strana parkoviště sonderů
019.JPG
Pravá strana parkoviště se sondery
020.JPG
Sondážník a pozorní posluchači
Obrázok užívateľa
Pazar
 
Príspevky: 1021
Registrovaný: Štv 16. Feb 2012 7:42:35
Bydlisko: Praha

Re: Jarní setkání polských sonderů na sondážce ve Wroclawi.

Poslaťod Pazar » Sob 17. Jún 2017 16:28:25

pokračování fotoalba.....
Prílohy
021.JPG
Strohé pracoviště sondážníka ve Wroclawi
022.JPG
Používaný balon a náhled do deníku s výškami
023.jpg
Objekt skladu vodíku a plnírny balonů
024.JPG
Bomby s vodíkem a "nafukovací" stůl
025.JPG
Detaily obsluhy balonu
026.JPG
Zájem byl veliký, kdo nefotí = neexistuje
027.jpg
Nejmladší host to nebyl, ten byl ještě v kočárku
028.JPG
Mnoho radioamatérů "zahltilo" APRS, i zaznamenalo přesun k Orlímu hnízdu
029.jpg
Posezení v pavilonu
030.jpg
Nezůstali jsme o hladu (guláš), ani žízni (nealko pivo)
031.JPG
Tomkova domácí sbírka - muzeum
032.JPG
Zájem byl o vše
033.jpg
Americké unikáty
034.jpg
I v restauraci se sonda sledovala
035.jpg
Nálezci
036.jpg
Zpáteční cesta domů
037.jpg
Odjíždíme
038.jpg
V pohodě už doma
039.jpg
Ano, taky jsem tam byl
040.JPG
Z našich zásob jsem přivezl vzorky předchozích modelů sond, používaných v Praze
Obrázok užívateľa
Pazar
 
Príspevky: 1021
Registrovaný: Štv 16. Feb 2012 7:42:35
Bydlisko: Praha


Späť na Akcie

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť

cron