RS92-SGPD pod vzducholodí

Spoločné akcie, počúvacie dni atď

RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Pazar » Sob 11. Apr 2015 15:50:59

Život přináší do rutinní práce sondážníka i některé zajímavé akce. Před časem jsme byli osloveni firmou Meteoservis Vodňany, která mimochodem dodává čidla i do pozorovací sítě ČHMÚ, zda bychom nemohli zajistit měření parametrů PTU při horizontálních letech vzducholodě, protože jejich čidla nemají potřebnou citlivost, malou setrvačnost a dostatečnou přesnost, jako ta v meteosondách Vaisala. Jednalo se o grant ČVUT.

Během několika kontaktů s příslušnou katedrou jsme si navzájem vyjasnili očekávání a možnosti, které sondy SGP a systém DigiCORA mohou poskytnout. Protože náš systém není mobilní a je vázán do pravidelného rozvrhu měření, musely by se lety vzducholodě uskutečnit v přímém dohledu sondážky. Jako další řešení, bez nutné spolupráce s DigiCOROU, se nabízelo použití datalogeru, který byl použit v předchozích experimentem s vodňanskými čidly. Ovšem, prvotní představa lidí z ČVUT, že si jen „půjčí“ čidla z SGP, narazila na známé problémy, které není nutno pro sondery, kteří se zamýšleli nad využitím čidel z nalezených sond, asi uvádět. Do „střev“ SGP dobře vidí třeba právě r00t, který nám již vícekrát pomohl s řešením neznáma kolem sond, protože je to pro běžné meteorologické uživatele jen pouhá „černá krabička“. Když se dodrží pokyny výrobce, tak na konci jsou data, která právě ČHMÚ potřebuje. Proto jsem požádal r00ta, zda není ochoten se podílet na výrobě datalogeru pro sondu SGP? Protože se ale mělo jednat jen o pouhá 2 jednorázová měření (v různou roční dobu), nakonec bylo na společné schůzce na půdě katedry rozhodnuto, že bude zvolena ta nejjednodušší varianta. A, sice přímý radiový přenos dat ze sondy pod vzducholodí do testovacího systému MW41, ovšem pouze v bezprostředním okolí Libuše. Do hry vstupoval další element, komerční firma, provozující vzducholoď, se kterou ČVUT spolupracovalo již dříve. Ta musela navrhnout takovou lokalitu a trasu měřících letů, aby byla dodržena přímá viditelnost mezi sondou pod vzducholodí a anténou MW41. Zajistit letové podmínky a povolení, už také byly jen její starosti. V neposlední řadě zde hrálo hlavní roli i počasí. Tedy síla větru. Místo měření a čas byly definovány, ale právě počasí před Velikonocemi stále termín oddalovalo.
Mezitím bylo nutno vyřešit několik „problémů“ i na naší straně. Oba systémy pro příjem SGP, které na Libuši máme, jsou primárně určeny pro sledování a vyhodnocení dat z radiosond, letících vzhůru pod balonem. Pokud se během měření snižuje tlak, je vše v pořádku, pro DC sonda letí vzhůru a SW data edituje. Pokud se tlak nemění, jakoby balon „plaval“, nebo se začne zvyšovat, jako po burstu, systémy to automaticky vyhodnotí jako konec výstupu, zpracování dat přeruší a vytvoří výstupní zprávy. Systém MW41 je schopen zaznamenávat přijatá RAW data PTU i GPS i po burstu. Proto byl zvolen právě ten, ale standardní SW firmy Vaisala tato data neexpeduje do přijatelných formátů. Právě r00t, který do SW sond i pozemních systémů vidí u nás asi nejlépe, nám pomohl i v tomto případě a potřebný skript pro nás vytvořil a nezištně nám předal. Tím bylo vše vyřešeno? Ne! Pro dostatečnou kvalitu dat bylo nutno použít neletěnou sondu a jistě všichni sondeři víte, že ta vysílá malým výkonem až do hladiny kolem jednoho kilometru, kde potom tlakové čidlo koncový vysílač přepne na plný výkon. Před časem nám Zaky předvedl svůj „vynález“, malou podtlakovku s čerpadlem, která dokáže nasimulovat let do výškové hladiny přepnutí výkonu vysílače. Byl ochotný mi podtlakovku půjčit a já jsem její princip okopíroval a udělal si vlastní. Za rozumnou cenu jsem nebyl schopen si obstarat podobnou vývěvu, tak jsem testoval i čerpadlo z ozonovky. Zpočátku to vypadalo nadějně, ale jeho výkon s časem klesal a nezaručovalo jeho funkci dlouhodobě. Nakonec jsem použil vzduchování z akvária a při záměně ventilu a těsnění, se dala jeho reverzní funkce použít. Nakonec byly tedy 2 sondy SGP v GroudChecku DigiCORY zkontrolovány a naladěny na náš záložní kmitočet 401.1MHz. Funkčnost sond i MW41, záznam a vyhodnocení dat byly nejprve otestovány při pěším výletu kolem skládky, kterou máme přes ulici. Kromě výjimečných případů, kdy jsme byli schopni přijímat spadlou sondu na území Prahy, jsme žádný důkaz o stabilitě příjmu SGP u země neměli. Proto jsem si ze svého auta udělal „autosonde“ tím, že jsem k jeho zadním dveřím přilepil sondu a udělal okruh do předpokládaného místa experimentu. Kvalita signálu nebyla dostatečná jen v dolíku u Šeberáku a při průjezdu mezi domy Kunratic. Zde se ale nejednalo o přímou viditelnost na přijímací anténu, ani letovou výšku. Čekalo se tedy jen na den, kdy bude moci vzducholoď vzlétnout. Z naší strany jsme doporučovali úterý a čtvrtek, kdy pomocí MW41 nesledujeme pád ozonovky. Nakonec to na poslední chvíli vyšlo na tento pátek. Bohužel jsem se nemohl rozdvojit a být současně na dvou místech. Obsluhovat MW41 a i SGP při startu a přistání, se kterou neměl nikdo z fakulty, ani od vzducholodě, žádné provozní zkušenosti. Hlavně nemuseli chápat potřebu mechanické ochrany ramínka s čidly T a U. Proto jsem uvítal dohodu fakulty s r00tem, že obsluhu SGP zajistí na místě on. Protože existovala jen rámcová představa o dráze, výškových hladinách a délce měření, vybavil jsem r00ta dvěma sondami, třemi sadami baterií a upevňovací tyčkou s pár metry šňůrky na zavěšení sondy pod vzducholoď. Sám jsem čekal na Libuši, kdy bude vzducholoď zprovozněna poblíž Šeberáku a na MW41, i záložním SondeMonitoru, se objeví očekávaný signál. Všechno potom klapalo. Dokonce zvednutí vzducholodě bylo vyhodnoceno jako start balonu a došlo i k editaci dat. Stabilní letovou hladinu ale MW41 vyhodnotilo jako konec výstupu a dále se zaznamenávala pouze RAW data. Když na Libuši vše automaticky fungovalo i po prvním mezipřistání, odvážili jsme se s kolegou podívat na další mezipřistání přímo na místo. Při tom vzniklo pár fotek a video. Raději jsme se brzy vrátili zpět, nechtěli jsme riskovat chybu v příjmu a zmařenou investici ČVUT do drahého letu pronajaté vzducholodě. Dokonale nás tam zastupoval r00t. Již ráno jsme oznámili, že pokud budou letová měření ukončena do 13 hodin, budeme moci angažovat MW41, jako už tradičně, na sledování ozonovky. Všechno asi šlo bez problémů a konec se povedl už ve 12:45.

Naše obavy z kvality příjmu v nejnižší hladině za nás vyřešila automatika řízení vzducholodě. Právě ta nebyla schopna bezpečně ovládat vzducholoď ve výšce 50m nad terénem a ve 100 metrech jsme vzducholoď už mohli vidět přímo i ze střechy sondážky. Za tu chvíli, co jsme se mohli plést u obsluhy vzducholodě na zemi, jsme získali jen pár informací o pěkném technologickém zařízení. Bližší u jednotlivých fotek. Za těch pár hodin, co tam strávil r00t, jistě toho ví víc a je jen na něm, zda bude ochoten doplnit tento text.
Když shrnu to, co snad sonderské obci dlužím, nejednalo se ani o výzkum šíření signálu v pásmu 400 MHz, na samotné dráze letů, ani meteorologických datech nebylo z našeho pohledu nic exkluzivního, také získaná data ze SondeMonitoru byla spíše matoucí a i pro ty sondery, kteří byli v dohledu, vlastně bezcenná.
Pro ČVUT to asi přínos byl, když v jeho materiálu pod názvem „Měření rozložení indexu lomu vzduchu v nižších částech atmosféry“ figuroval i odkaz „P. Valtr, P. Pechac and M. Grabner, “Measurements of Horizontal Variations of Radio Refractivity - First Results,” The 9th European Conference on Antennas and Propagation, 12-17 April 2015, Lisbon, Portugal, accepted for publication.” s uvedeným termínem. My jsme pouze použili, díky SW od r00ta, export souboru dat ve formátu:

07:14:33 ////////// ////////// //////// ////// 989.77 8.26 ///// 70.5
07:14:33 50.012740 14.502499 337.9 -0.1 ////// ////// ///// /////
07:14:34 ////////// ////////// //////// ////// 990.00 8.39 ///// 70.9
07:14:34 50.012742 14.502499 335.1 0.0 ////// ////// ///// /////
07:14:35 ////////// ////////// //////// ////// 989.96 8.27 ///// 69.5
07:14:35 50.012753 14.502489 332.4 0.1 ////// ////// ///// /////
07:14:36 ////////// ////////// //////// ////// 989.93 8.09 ///// 70.7
07:14:36 50.012761 14.502484 330.7 0.0 ////// ////// ///// /////
07:14:37 ////////// ////////// //////// ////// 990.22 8.21 ///// 70.4
07:14:37 50.012771 14.502471 329.3 -0.1 ////// ////// ///// /////
07:14:38 ////////// ////////// //////// ////// 989.96 8.28 ///// 71.5
07:14:38 50.012782 14.502468 328.1 -0.3 ////// ////// ///// /////
07:14:39 ////////// ////////// //////// ////// 990.11 8.35 ///// 72.1

a ČVUT po malé SW úpravě předali data ve formátu:

07:14:40 50.012804 14.502472 327.7 0.2 989.99 8.50 72.4
07:14:41 50.012803 14.502483 327.6 -0.2 990.05 8.43 72.9
07:14:42 50.012804 14.502496 325.7 0.1 990.14 8.42 73.0
07:14:43 50.012798 14.502507 325.3 0.0 990.03 8.75 72.6
07:14:44 50.012785 14.502506 324.5 0.1 989.93 8.43 71.5
07:14:45 50.012771 14.502517 326.2 0.0 989.90 8.40 71.8
07:14:46 50.012759 14.502529 328.5 0.0 990.00 8.35 71.5

kde kromě času a polohy jsou údaje o GPS výšce, stoupavosti a RAW PTU.

Čili žádné další datové, ani odborné výstupy z tohoto experimentu nemáme k dispozici. Kdybychom byli jako Horvac, mohli bychom se také považovat jen za „užitečné idioty“. Ale nepovažujeme. :D

Odkaz na video : https://www.youtube.com/watch?v=iurV4OKOr_M
Prílohy
01.jpg
Zařízení na přepínání výkonu vysílače SGP (Zakyho pětilitrovka a dole Micro Vacuum Pump)
02.jpg
Můj, nepříliš úspěšný, systém vývěvy s pumpou z ozonovky, vzduchovadlo to nakonec zachránilo
03.jpg
Pěší test GPS v místních „skládkových“ podmínkách
04.jpg
Velký testovací okruh s „autosonde“, podle chybějících značek je vidět území bez dobrého signálu
05.jpg
V plné letové kráse se zavěšenou radiosondou RS92-SGPD
06.jpg
Zachycení a snadná manipulace po mezipřistání
07.jpg
Takhle nastojato na rohu přívěsu byl ze sondy k dispozici dostatečný signál i za radiohorizontem
08.jpg
Výměna baterie a detail na dílenskou práci majitelů vzducholodě
09.jpg
V zadní špičce vzducholodě je kulaté průhledové okénko ….
10.jpg
… kterým je vidět do útrob i na princip ovládání vztlaku
11.jpg
Řídící pult sice není jako v Hjůstnu, ale také je to, spolu se SW, výtvor vzducholoďařů
12.jpg
Pěknou podkladovou mapu by jim mohl závidět kdejaký sonder
13.jpg
Tady je vidět detail připojení ke stožáru s hadicí, kterou se helium napouští, i vrací zpět do bomb
14.jpg
S kolegou využíváme krátkou chvilku mezipřistání na alespoň zběžnou prohlídku zajímavé vzducholodi
15.jpg
Těsně před startem se opět může zavěsit sonda pod ocas
16.jpg
Když bylo potvrzeno, že na Libuši vše funguje bez problémů, mohli jsme si udělat krátký výlet na další z mezipřistání.
Po skončení testů zůstala oblast letů v mapě SM pěkně začmáraná.
17.jpg
Grafické údaje PTU z MW41. U modrého tlaku jsou zcela pravé úsečky zem, různě vysoké levé stupně odpovídají letovým
výškám, které ale neznáme. Červená se zelenou jsou průběhy T a U.
Obrázok užívateľa
Pazar
 
Príspevky: 1062
Registrovaný: Štv 16. Feb 2012 7:42:35
Bydlisko: Praha

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod r00t » Sob 11. Apr 2015 20:53:28

Par fotek:
Prílohy
DSC05152e.jpg
Pripravit vzducholod k letu trvalo asi 40 minut
DSC05155e.jpg
Na konec bylo potreba ji vyvazit, aby letela rovne
DSC05212e.jpg
Rizeni letu v aute, dole muj notebook pro prijem dat ze sondy
DSC05161e.jpg
Sondu jsme privazali pod "zadek" na snuru dlouhou asi 3 metry
DSC05164e.jpg
... a uz leti. Vzdy po definovane trase sem a tam, v ruzne vysce podle pozadavku na mereni.
DSC05213e.jpg
Tady je pri letu ve vysce 400m
DSC05187e.jpg
Po kazdem letu bylo potreba pristat a vymenit baterky. Hlavni bylo davat pozor na sondu, aby si pri pristani neposkodila cidla.
Obrázok užívateľa
r00t
 
Príspevky: 376
Registrovaný: Uto 27. Aug 2013 16:22:12
Bydlisko: Praha 9

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod OK1HGA » Sob 11. Apr 2015 21:13:22

tady si ale sonda pěkně "cvrnkla" o nějakej klandr . . .
je to v 01:23 toho videa . . .
Prílohy
vzducholod.jpg
Obrázok užívateľa
OK1HGA
 
Príspevky: 163
Registrovaný: Sob 01. Mar 2014 11:17:27
Bydlisko: JN89FW

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Zaky » Sob 11. Apr 2015 21:15:12

Pěkné, díky za report. Sonda se dá přepnout do režimu plného výkonu také editací eeprom, není nutné ji vakuovat, ikdyž je to ve výsledku možná s tím podtlakem snazší :-)
Obrázok užívateľa
Zaky
 
Príspevky: 366
Registrovaný: Ned 23. Sep 2012 15:05:54
Bydlisko: Praha Kobylisy JO70FD, dále Praha Chodov a Kostelec nad Černými lesy

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod ladam » Sob 11. Apr 2015 21:59:19

Zaky píše:Pěkné, díky za report. Sonda se dá přepnout do režimu plného výkonu také editací eeprom, není nutné ji vakuovat, ikdyž je to ve výsledku možná s tím podtlakem snazší :-)

zdravím
technicky to jistě možné je, ale pozor aby se pak nejednalo o " jiné" zařízení než které získalo prohlášení o shodě a pak by takový experiment byl jistě porušováním hromady zákonů. A o to jistě v tomto případě nešlo

a také zde nechci toto více rozebírat to jen tak aby se na to nezapomínalo :oops:

čerpáno z http://www.coi.cz/cz/pro-podnikatele/uvedeni-vyrobku-na-trh/
ZÁKON Č. 22/1997 SB.
... se pak vztahuje pouze na tzv. stanovené výrobky, tj. takové, které spadají pod alespoň jedno z cca 30 nařízení vlády, která byla vydána k provedení tohoto zákona, případně pod nařízení EU adaptované tímto zákonem. Převážná většina z nich podléhá dozoru ČOI. Věcná působnost těchto nařízení vlády může být vymezena buď podle druhu výrobku (jde např. o hračky, stavební výrobky, zdravotnické prostředky, elektrická zařízení nízkého napětí, tlaková zařízení, strojní zařízení, osobní ochranné prostředky, měřidla, rádiová a telekomunikační zařízení, aerosolové rozprašovače, zařízení a ochranné systémy ve výbušném prostředí, výtahy, rekreační plavidla atd.), anebo podle určité vlastnosti výrobku, která je závazně upravena (tj. např. emise hluku či elektromagnetická kompatibilita).

Před uvedením stanoveného výrobku na trh EU musí úspěšně proběhnout posouzení shody s technickými požadavky ve všech nařízeních, která se na něj vztahují, což se osvědčuje vydáním prohlášení o shodě a umístěním označení shody na výrobek (až na výjimky jde o písmena „CE“). Hlavní odpovědnost vůči orgánu dozoru za řádné posouzení a osvědčení shody výrobku nese buď jeho výrobce, anebo v případě dovozu ze zemí mimo EU jeho dovozce. Pro další pohyb stanoveného výrobku v rámci evropského trhu, a to i mezi hranicemi členských států EU, již není třeba shodu opětovně posuzovat.
Obrázok užívateľa
ladam
 
Príspevky: 98
Registrovaný: Štv 07. Aug 2014 8:32:37
Bydlisko: Popovice

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Marty » Sob 11. Apr 2015 23:40:57

Díky za zajímavé a podrobné informace. Měl jsem možnost (po Kožakově upozornění) sledovat vzducholodní sondu živě (příjem byl parádní i z cca 20 km), takže náhled do pozadí experimentu obzvláště vítám.

Na téma "Vývěva snadno a rychle" můžu doporučit kompresor z vyřazené ledničky. Pravda, je trochu větší, ale funguje výborně a udělá celkem slušný podtlak. Z výstupní trubičky lehce bryndá olej, tak je vhodné ji zaústit do nějaké lapací nádobky. Když se nádobka naplní, sací trubičkou se olej zase vsákne zpátky do kompresoru, aby tam moc nechybělo :D
Obrázok užívateľa
Marty
 
Príspevky: 67
Registrovaný: Ned 30. Mar 2014 8:56:39
Bydlisko: Ondřejov (JN79JV)

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Mirek » Ned 12. Apr 2015 9:54:53

Jak se u té vzducholodi řídí stoupání/klesání? Nějakým přepouštěním helia?
Jinak vývěvu "snadno a rychle" není potřeba vyvíjet, jsou toho plné obchody jako "vakuové dózy na potraviny". Nepřeberné množství různých velikostí s pumpami ručními i elektrickými. Tady jsem trápil sondu v jedné větší motorové dóze, kterou jsem ukradl manželce. Do stratosféry jsem se bez problémů dostal.
podtlak.jpg
podtlak.jpg (34.42 KiB) Zobrazené 14902 krát
Obrázok užívateľa
Mirek
 
Príspevky: 315
Registrovaný: Pon 07. Jan 2013 17:26:23
Bydlisko: Olomouc JN89oo N49.6037 E17.2321

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Zaky » Ned 12. Apr 2015 10:10:38

ladam píše:zdravím
technicky to jistě možné je, ale pozor aby se pak nejednalo o " jiné" zařízení než které získalo prohlášení o shodě a pak by takový experiment byl jistě porušováním hromady zákonů. A o to jistě v tomto případě nešlo


To je jistě pravda, pokud by se nějak zasahovalo třeba do firmware, v tomto případě by se jednalo o přepsání jednoho byte přesně tak, jak to udělá sonda v okamžiku, kdy podle poklesu tlaku vyhodnotí start. Takže po vyvakuování v láhvi nebo přepsání onoho stavového byte je dosaženo přesně totožného obsahu eeprom. Čili jistě není dobré dělat něco, co by nějak porušovalo zákon, v tomto případě by bylo vše bezpečně pod kontrolou.
Obrázok užívateľa
Zaky
 
Príspevky: 366
Registrovaný: Ned 23. Sep 2012 15:05:54
Bydlisko: Praha Kobylisy JO70FD, dále Praha Chodov a Kostelec nad Černými lesy

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Pazar » Ned 12. Apr 2015 10:33:02

Našel jsem "dokumentaci" k zapínání plného výkonu vysílače SGP

O vlastnostech kompresorů z ledniček samozřejmě vím. V tomto případě ale stačí snížit tlak asi o 100 hPa,
aby k přepnutí došlo. Chtěl jsem ale mít k dispozici mobilní minimalistické řešení, napájené baterií.
Jako nádoba postačuje skleněná dóza na špagety, upravené vzduchování pro akvárium je bohužel závislé
na síti 230 V. Ale mám k dispozici automěnič, čili v autě není napájení problém. Zakyho čerpadlo jede
už na napětí 5 V, ale pro mne je moc drahé. Možná, že časem něco podobného seženu.

Na druhém obrázku jsou záznamy z přepínání výkonu u obou sond. Přesný okamžik přepnutí jsem nedokázal
tlakově odečíst, ale těch cca 820 hPa bylo více než postačujících.

Na třetím obrázku, z nitra vzducholodě, je vidět "balonet" (viz Vikipedie), kterým se reguluje vztlak = výška
a kompenzuje vliv teploty. Ve vedru je prý někdy kumšt přistát, musí se počkat na pokles teploty. S heliem
se totiž šetří a pro pokles výšky se nevypouští nazdařbůh do vzduchu, ale vrací se zpět do bomb.
Prílohy
18.jpg
Sestava s upraveným vzduchovadlem
19.jpg
Záznam tlakových masáží
10.jpg
Ta "boule" na dně je onen řídící balonet.
Obrázok užívateľa
Pazar
 
Príspevky: 1062
Registrovaný: Štv 16. Feb 2012 7:42:35
Bydlisko: Praha

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Mirek » Ned 12. Apr 2015 10:46:18

Na sepnutí výkonu sondy by úplně stačilo toto: http://dozy-na-potraviny.heureka.cz/locksy-vac-vakuova-doza-pure-square-1000ml/
Stačí na to dva tahy ruční pumpičky. Do stratosféry bych se s tím dostal taky ale to už se člověk trochu nadře. Zpočátku to jde rychle ale potom začne být problém tu poslední molekulu vzduchu přemluvit aby vběhla do toho ventilku. :)
Obrázok užívateľa
Mirek
 
Príspevky: 315
Registrovaný: Pon 07. Jan 2013 17:26:23
Bydlisko: Olomouc JN89oo N49.6037 E17.2321

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Pazar » Ned 12. Apr 2015 10:49:11

Ještě poznámka k postřehu OK1HGA. Mužům od vzducholodi se na uvedeném videu přistání opravdu moc nepovedlo.
U země už vzducholoď neřídí počítač podle GPS, ale operátor ručně klasickým RC ovládáním s několika kniply.
Synchronizovat otáčky hlavních vrtulí a jejich radiální naklápění, spolu s pomocnými vrtulkami na směrovce,
musí operativně reagovat na okamžitý vítr, který se přece jen trochu u země měnil.

Trochu s úděsem jsem sledoval, jak se při prvním přiblížení nepovedlo vzducholoď, ale ani níže pověšenou sondu
zachytit. Obě byly následně protaženy křovím, ale při následné kontrole po přistání to obě ve zdraví přežily.
Na uvedeném snímku z videa je ještě vidět přesná trefa sondy do zábradlí, ale i to přežila. Právě proto byla
připravena náhradní sonda, ale nebylo nutné jí použít. Byl to právě opak zákonu schválnosti, že to čidla sondy
všechno bez újmy přežila. :D
Obrázok užívateľa
Pazar
 
Príspevky: 1062
Registrovaný: Štv 16. Feb 2012 7:42:35
Bydlisko: Praha

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Pazar » Ned 12. Apr 2015 11:03:04

Nějak nemohu použít rady od Mirka. O tomto typu dóz vím, ale jejich ruční, či motorové vakuové pumpy jsem ještě nezaregistroval.
Na stránkách odkazu nic takového není a vyhledávač mi pořád vnucuje jen ten typ, který zatím nepotřebuji :D
https://www.sexicekshop.cz/Muzi/Vakuove ... wgodbZkAKA
Obrázok užívateľa
Pazar
 
Príspevky: 1062
Registrovaný: Štv 16. Feb 2012 7:42:35
Bydlisko: Praha

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Mirek » Ned 12. Apr 2015 11:34:10

Tady je s pumpičkou: http://www.gastronom.cz/Dozy+vakuove+-+polykarbonat+zelene#8530
Z toho tvého odkazu by se možná hodil ten typ "vagina kiss", ale nemám s ním zkušenosti. :D
Obrázok užívateľa
Mirek
 
Príspevky: 315
Registrovaný: Pon 07. Jan 2013 17:26:23
Bydlisko: Olomouc JN89oo N49.6037 E17.2321

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Pazar » Ned 12. Apr 2015 12:23:36

Dík za odkaz a budu přemýšlet o tom, zda vrazit do tohoto "komerčního" projektu dalších vlastních 500.-Kč? :roll:
Obrázok užívateľa
Pazar
 
Príspevky: 1062
Registrovaný: Štv 16. Feb 2012 7:42:35
Bydlisko: Praha

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Mirek » Ned 12. Apr 2015 14:00:52

Pazar píše:Dík za odkaz a budu přemýšlet o tom, zda vrazit do tohoto "komerčního" projektu dalších vlastních 500.-Kč? :roll:

Tak na to pozor. To by byla tzv. záporná komerce a ta je ještě horší. A kdybych ti na to půlku dal, tak by to byla ještě ke všemu korupce. :)
Obrázok užívateľa
Mirek
 
Príspevky: 315
Registrovaný: Pon 07. Jan 2013 17:26:23
Bydlisko: Olomouc JN89oo N49.6037 E17.2321

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Joan » Ned 26. Apr 2015 1:18:35

ahoj
Vo vysokom výkone
pin 1 a 4 connect
jeho vzhľad, ktorý funguje
úspech
nemám rád smd spájkovanie :shock:
P1000717.JPG
Obrázok užívateľa
Joan
 
Príspevky: 7
Registrovaný: Ned 05. Apr 2015 19:41:02
Bydlisko: JO21MS

2. Let - Čelákovice

Poslaťod r00t » Sob 13. Jún 2015 20:10:10

Další měření, tentokrát na severozápadním okraji Čelákovic. Vzducholoď jsme začali připravovat kolem 7. hodiny ranní, počasí vypadalo příznivě. To se ale během dvou hodin změnilo a začalo pěkně foukat. Po prvním letu, kdy jsme zjistili že se nedá ve větru udržet směr a ještě plánovaná trasa je za dosahem řízení, jsme další lety odložili, dokud se neuklidní vítr. Dopoledne jsme ještě prošli okolí, jestli nenajdeme nějaké vhodnější místo, kde by byl lepší výhled, ale nic. Všude vysoké stromy blokující signál.
Kolem poledne se vítr utišil a trasu jsme zkrátili na polovinu, aby byla jistota že vzducholoď půjde bezpečně řídit. Řada problémů ale pokračovala, tentokrát sondy nebyly přepnuté na vysoký výkon a ztrácel jsem signál. Další přistání, pokus o editaci EEPROM.... a sonda chcípla. U náhradní jsem už stejný postup neopakoval a jenom jí přepnul na plný výkon bez editace EEPROM před každým letem. Tím to ale nekončilo, poslední problém byl starý SW na notebooku. Po výměně HDD jsem omylem nahrál můj dekodér co byl asi rok starý, takže vypočtené hodnoty pro PTU ukazovaly blbosti.
Nebyl jsem si jistý zda jde o chybu software (a surová data jsou OK) nebo o poškození sondy (a naměřená data budou k ničemu). Potřeboval jsem nějakou další sondu pro srovnání. Naštěstí mě napadlo zavolat Kožakovi, jestli by mi nemohl přivést nějaké nepoškozené SGPčka pro srovnání. To se podařilo, z Brandýsa to měl blízko a já jsem konečně potvrdil, že jde o chybu SW a sonda je OK.
Dalších pět letů už proběhlo bez problémů. Pro vyšší letové výšky jsme mohli prodloužit trasu skoro na původní délku, protože viditelnost a dosah řízení byl dobrý.
Všechno měření jsme dokončili až okolo 7. hodiny večer.
Prílohy
DSC05416e.jpg
Začátek plnění vzducholodi po 7. hodině ráno
DSC05424e.jpg
Vzducholoď už nafouknutá
DSC05422e.jpg
Příprava sondy před letem
DSC05438e.jpg
Kontrola řízení a vyvážení vzducholodi před startem
DSC05442e.jpg
Sonda opět létala pověšená za zadkem vzducholodě
DSC05429e.jpg
Vzducholoď ve výšce 750m
Obrázok užívateľa
r00t
 
Príspevky: 376
Registrovaný: Uto 27. Aug 2013 16:22:12
Bydlisko: Praha 9

Re: RS92-SGPD pod vzducholodí

Poslaťod Pazar » Ned 14. Jún 2015 6:44:14

I zde se ještě jednou omluvím r00tovi za komplikace, které jsem při této akci způsobil. :oops:

Další kolo měření se odehrávalo s větším časovým odstupem, termíny se, asi hlavně kvůli
počasí, stále posouvaly. Když bylo den předem rozhodnuto, konečně jsem připravil opět
2 sondy a několik sad baterií. Mezitím se změnila naše pracovní frekvence a tak bylo nutné
obě sondy přeladit na naší momentální záložní frekvenci 403,5 MHz. To se nejsnáze provede
v Ground Checku DigiCORY a zároveň se zkontrolují opravy všech čidel. Povedlo se mi to
stihnout ještě před ranním výstupem, aby bylo vše včas připraveno v igelitce na transport
materiálu jedním z účastníků z ČVÚT, závislým na MHD.

Přestože se tentokrát měření provádělo mimo dosah našich systémů, stále jsem nezávazně
plánoval, že se přesto akce zúčastním. Z toho mne ale vyvedla náhlá pracovní povinnost,
nutná návštěva na novém brdském radaru. Tak jsem nemohl do auta přibalit ještě další
příslušenství, jistící zdar akce. Protože za obsluhu, příjem a sběr dat ze sond plně převzal
odpovědnost r00t, byl jsem v klidu, jistě si umí poradit lépe, než bych to dokázal já.

Tak se stalo, že jsem zapomněl na to, že Ground Check také přepíná vysílač do malého výkonu,
z nedostatku času jsem neudělal reálný test spojení na větší vzdálenost a do plné tašky se už
nevešla podtlaková potravinová dóza s vývěvou, kterou jsem přepínal vysílače při předchozím
experimentu.

V půli cesty na Brdy se mi ozval r00t, že se zdá, že sondy vysílají malým výkonem. Až tehdy
jsem si uvědomil své pochybení a protože jsem nemohl v tomto okamžiku nijak pomoci a na
místě letů nebylo k dispozici auto, které by mohlo operativně na Libuš pro "podtlakovku"
dojet, zbylo vše na r00rovi, aby se pokusil na místě režim vysílače přepnout.

Jak to nakonec dopadlo, to jste se dočetli výše. :lol:
Obrázok užívateľa
Pazar
 
Príspevky: 1062
Registrovaný: Štv 16. Feb 2012 7:42:35
Bydlisko: Praha


Späť na Akcie

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť