Typ sondy: RS41-SG O3
HW: U1830380 + O3 6A32695
Frekvencia: 401.1 MHz
Miesto vypustenia: Praha (WMOID:11520)
Dátum a čas vypustenia: 17.3.2023 12:15
Dátum a čas nálezu: 17.3.2023 15:52
Posledné súradnice LAT LON: 49.760199 15.664218 ALT: 593m
Súradnice nájdenia LAT LON: 49.76483 15.65999 Google maps Mapy.cz Turistická
Jet pro tuto ozónovku jsem vůbec neplánoval. Jen tak pro zajímavost jsem se kouknul, jak letí. Měla už po burstu a podle aktuálních predikcí to vypadalo na dopad u Chotěboře. Na fórech se na ni nikdo nehlásil, tak jsem zkusil zavolat známému, s kterým na sondy většinou jezdím. V práci zrovna řešil nějaký problém, tak zrovna nemohl. Za 10 minut mi ale volal, že za pár minut už bude k dispozici, tak jsem se zapsal do notifikátoru a vyrazil mu naproti, aby se nemusel motat po městě. Stejně jsme se ale dostali do kolon, byl pátek odpoledne a navíc bylo hezky, až na silný vítr.
Cestou jsme sledovali, jak sonda plachtí a neustále se mění odhad dopadu, zvláště když byla nad Chotěboří.
Vystoupil jsem na kraji Nové Vsi a vydal se po travnatém pruhu mezi oranicí a ozimy. Sice to byla delší cesta, ale zase velká část vedla po trávě.
Na kraji lesíka jsem na 49.76357 15.65993 našel velký kus staršího růžového latexu. Ten jsem samozřejmě uklidil. V dáli pak byla vidět ozónovka, ale nikde nebyl vidět padák, ani když jsem se stále přibližoval. Po příchodu jsem zahlédl roztřepený konec bílé šňůrky vedle karabinky. Sonda byla dost omlácená. Po otočení byl vidět vytržený datový kabel a páska držící napájecí konektor od motorku. Pásek přerušený.
Po nafocení jsem vypnul napájení motorku, oddělil RS41 ale nevypínal ji, to jsem udělal až u auta. Dal jsem se do hledání padáku. Šel jsem na kraj oranice ve směru větru, ale nikde jsem padák neviděl. Pro lepší rozhled jsem vystoupal na protější kopec a odsud už jsem padák zahlédnul. Cestou jsem narazil na roztřepený konec šňůrky na 49.76655 15.65929. Poté jsem pokračoval k odvíječi a posléze padáku. Byl na 49.76708 15.65907. Když jsem u něj nadzvedl jeden cíp, tak se najednou vymrštil do vzduchu a měl jsem co dělat, abych ho udržel a neodletěl mi. Ještě že jsem pevně držel šňůrku. Při tom mi spadl foťák do oranice. Naštěstí byla suchá, tak ho stačilo trochu otřít a ofouknout. Ale v nárazovém větru se silně cukajícím padákem a jeho dost nepěkně se zařezávající šňůrkou to byla dost fuška. Bylo náročné ho přitáhnout i oběma rukama, nakonec se mi to podařilo. Pro nafocení vzkazu z padáku jsem musel padákové šňůrky přišlápnout, jinak by se mi zase vytrhnul. Po sbalení padáku jsem zavolal Pazarovi, že se vše nakonec zadařilo, a proč jsem se tak dlouho neozýval.
Po úspěšném odlovu jsem se byl kouknout i na sondu U1040453 u Malče a podruhé na oběšence U1050159 u Čečkovic, ale nic nenašel.
17.3.2023 - U1830380 - Praha - 12UTC + O3 6A32695
- Matěj
- Príspevky: 72
- Dátum registrácie: 17. Mája 2015, 15:07
- Bydlisko: Jihlava
- Pazar
- Príspevky: 1934
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 17.3.2023 - U1830380 - Praha - 12UTC + O3 6A32695
Zatím jen děkuji, komentář přidám později. 

- rakat
- Príspevky: 29
- Dátum registrácie: 20. Mája 2020, 14:46
- Bydlisko: JN89JE;JN89IF, = Brno - východ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 17.3.2023 - U1830380 - Praha - 12UTC + O3 6A32695
Ta šňůrka nad karabinkou se přetrhla jak? To před přistáním od drátů VVN?
- Pazar
- Príspevky: 1934
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 17.3.2023 - U1830380 - Praha - 12UTC + O3 6A32695
Dovedu si snadno představit situaci na místě nálezu.
Vycházejme z údajů v LOGu, že box ležel pod vedením VVN a utržený padák dost daleko po směru větru.
Mezi boxem a odvíječem, který je těsně pod hrdlem balonu, odkud je padák ještě vzdálen o 5 m délku padákového závěsu, je 50 metrů bílé šňůrky odvíječe.
Čili je celá sestava "vysoká" přes 50 m a letí celá téměř vertikálně, box dole, padák nejvýše.
Proto není problém před přistáním zavadit o dráty VVN, které jsou také nataženy pěkně vysoko.
Jak popisuje nálezce Matěj:"Dal jsem se do hledání padáku. ... Pro lepší rozhled jsem vystoupal na protější kopec a odsud už jsem padák zahlédnul.
Cestou jsem narazil na roztřepený konec šňůrky na 49.76655 15.65929. Poté jsem pokračoval k odvíječi a posléze padáku. Byl na 49.76708 15.65907.
Když jsem u něj nadzvedl jeden cíp, tak se najednou vymrštil do vzduchu a měl jsem co dělat, abych ho udržel a neodletěl mi. Ještě že jsem pevně držel šňůrku.
... Ale v nárazovém větru se silně cukajícím padákem a jeho dost nepěkně se zařezávající šňůrkou to byla dost fuška. Bylo náročné ho přitáhnout i oběma rukama,
nakonec se mi to podařilo."
Přistávající sestava zachytila o dráty VVN tak, že O3 box byl pod úrovní drátů, šňůra odvíječe narazila na dráty a padák nad jejich úrovni pokračoval ve směru větru.
Ovšem jen do doby, než byl box vytažen padákem k drátům. Tedy jednu fázi tvoří trojice lan v rovnostranné trojúhelníkové sestavě. Za bližší lano k boxu se mohla
zachytit karabinka a padák přes horní lano škubal s šňůrou odvíječe. Proto za karabinkou je jen pár cm k místu předření šňůrky. Sílu škubání popisuje Matěj a tak
bylo jen otázkou času, kdy se poměrně subtilní šňůra předře. Proto potom box spadnul pod vedení a padák ještě o kus popoletěl, než se mu "vyfoukl" z vrchlíku vzduch,
protože padáková lanka už nic nenapínalo, vrchlík volně plápolal a tak splaskl a skončil na zemi.
Připojuji naaranžované obrázky možného průběhu na fotkách tohoto vedení z Panoramy o kousek dál.
Vycházejme z údajů v LOGu, že box ležel pod vedením VVN a utržený padák dost daleko po směru větru.
Mezi boxem a odvíječem, který je těsně pod hrdlem balonu, odkud je padák ještě vzdálen o 5 m délku padákového závěsu, je 50 metrů bílé šňůrky odvíječe.
Čili je celá sestava "vysoká" přes 50 m a letí celá téměř vertikálně, box dole, padák nejvýše.
Proto není problém před přistáním zavadit o dráty VVN, které jsou také nataženy pěkně vysoko.
Jak popisuje nálezce Matěj:"Dal jsem se do hledání padáku. ... Pro lepší rozhled jsem vystoupal na protější kopec a odsud už jsem padák zahlédnul.
Cestou jsem narazil na roztřepený konec šňůrky na 49.76655 15.65929. Poté jsem pokračoval k odvíječi a posléze padáku. Byl na 49.76708 15.65907.
Když jsem u něj nadzvedl jeden cíp, tak se najednou vymrštil do vzduchu a měl jsem co dělat, abych ho udržel a neodletěl mi. Ještě že jsem pevně držel šňůrku.
... Ale v nárazovém větru se silně cukajícím padákem a jeho dost nepěkně se zařezávající šňůrkou to byla dost fuška. Bylo náročné ho přitáhnout i oběma rukama,
nakonec se mi to podařilo."
Přistávající sestava zachytila o dráty VVN tak, že O3 box byl pod úrovní drátů, šňůra odvíječe narazila na dráty a padák nad jejich úrovni pokračoval ve směru větru.
Ovšem jen do doby, než byl box vytažen padákem k drátům. Tedy jednu fázi tvoří trojice lan v rovnostranné trojúhelníkové sestavě. Za bližší lano k boxu se mohla
zachytit karabinka a padák přes horní lano škubal s šňůrou odvíječe. Proto za karabinkou je jen pár cm k místu předření šňůrky. Sílu škubání popisuje Matěj a tak
bylo jen otázkou času, kdy se poměrně subtilní šňůra předře. Proto potom box spadnul pod vedení a padák ještě o kus popoletěl, než se mu "vyfoukl" z vrchlíku vzduch,
protože padáková lanka už nic nenapínalo, vrchlík volně plápolal a tak splaskl a skončil na zemi.
Připojuji naaranžované obrázky možného průběhu na fotkách tohoto vedení z Panoramy o kousek dál.
- Pazar
- Príspevky: 1934
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 17.3.2023 - U1830380 - Praha - 12UTC + O3 6A32695
Konečně jsem se dostal ke komentáři vydařeného a obrazově obsáhlého LOGu.
Také tentokrát byl otvor ve vrchlíku padáku podstatně rozšířen v naději, že se nic trhat nebude.
Jsou ale případy, zejména když k oddělení padáku dojde až po hladkém přistání, že nás to nemrzí
a jen se potvrdí, že závěsné šňůrky splňují limity pevnosti podle předpisů ICAO/ÚCL. K tomu došlo
i tentokrát, i když příčinou přetržení jedné ze šňůrek byla spolupráce padáku, větru a lana vedení VVN.
Mechaniku tohoto jevu jsem se pokusil odhadnout a dokumentovat v mém předešlém příspěvku.
Jinak na naší straně bylo vše standardní, což dokumentují i autentická fota klíčových komponent.
Předcházející problémy s volnými pády O3 boxů se nyní snažíme řešit zvětšeným odvětráním vrchlíku.
Také tentokrát byl otvor ve vrchlíku padáku podstatně rozšířen v naději, že se nic trhat nebude.
Jsou ale případy, zejména když k oddělení padáku dojde až po hladkém přistání, že nás to nemrzí
a jen se potvrdí, že závěsné šňůrky splňují limity pevnosti podle předpisů ICAO/ÚCL. K tomu došlo
i tentokrát, i když příčinou přetržení jedné ze šňůrek byla spolupráce padáku, větru a lana vedení VVN.
Mechaniku tohoto jevu jsem se pokusil odhadnout a dokumentovat v mém předešlém příspěvku.
Jinak na naší straně bylo vše standardní, což dokumentují i autentická fota klíčových komponent.
Předcházející problémy s volnými pády O3 boxů se nyní snažíme řešit zvětšeným odvětráním vrchlíku.
- Prílohy
- OK1HGA
- Krmič
- Príspevky: 466
- Dátum registrácie: 1. Marca 2014, 11:17
- Bydlisko: Česká Třebová
Re: 17.3.2023 - U1830380 - Praha - 12UTC + O3 6A32695
gratulace k odlovu !
v tabulce Vspeed je krásně vidět jak se sonda v závěrečné fázi sestupu dostala asi do termiky a chvilkama i stoupala !
http://sondetracker.radiosonda.sk/live/ ... w=U1830380
v tabulce Vspeed je krásně vidět jak se sonda v závěrečné fázi sestupu dostala asi do termiky a chvilkama i stoupala !
http://sondetracker.radiosonda.sk/live/ ... w=U1830380