17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
- Mirek
- Príspevky: 375
- Dátum registrácie: 7. Januára 2013, 17:26
- Bydlisko: Olomouc
17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Typ sondy : Vaisala RS92SGPD +O3
HW kód : H1243847
Frekvence : 403.8 MHz
Datum a čas vypuštění :17.1.2014 12 UTC
Datum a čas nálezu: 17.1.2014 14:42 UTC
Místo vypuštění : Praha Libuš
Místo nálezu: 49.70044 18.11339
Tuto sondu jsme neulovili zásahem vyšší moci, přesto ale píšu log, protože to bylo zajímavé. Na lov páteční ozonové sondy se vypravila skupina olomouckých seniorů ve složení Karel OK2XHK, Ruda OK2SR, Karel N. a Mirek OK2BUH. Vypočítal jsem několik predikcí dopadu pro různé pádové rychlosti. Střední hodnotě odpovídala oblast kolem Lipníku nad Bečvou. Dojeli jsme na místo a vyčkávali u benzinové pumpy. Dlouhou chvíli nám krátila cisterna s tekutým dusíkem, která ucházela a chystala se vybuchnout. Řidič pobíhal kolem a nakonec se mu podařilo něco utáhnout a neštěstí zažehnat. Sledovali jsme sondu na netbooku s připojeným přijímačem XR-100. Sledoval jsem hlavně pádovou rychlost a podle toho zvažoval jestli se budeme vracet nebo pojedeme dál. Při výšce 10 km už bylo jasné, že pojedeme dál a to hodně. Že to bude ale až tak hodně, nepředpokládal nikdo. Vyrazili jsme tedy směrem na Ostravu. Sonda nás začala dohánět a měli jsme ji nad hlavou. Za běžné situace bychom tak daleko nejeli, ale tomuto se nedalo odolat. Sonda nás vedla jako osla, který má na tyči před sebou otýpku sena. Nakonec nás dovedla až k letišti Mošnov. Zastavili jsme při výšce asi 800 m a čekali na dopad. Jako naschvál začal vypadávat signál GPS, možná sondu "olizoval" primární radar. Naštěstí těsně před dopadem GPS naskočila, takže jsme měli souřadnice až na zem. Rychlý pohled na mapu nevěstil nic dobrého. Sonda přeletěla dráhu, ale zůstala v prostoru letiště, SM ukazoval polohu asi 100 m za plotem u radaru. Měli jsme trochu naději, že třeba SM není tak přesný, nebo že ty souřadnice byly kousek nad zemí a sonda ten plot ještě přeletěla. Objeli jsme tedy letiště z druhé strany a čekala nás cesta pěšky přes rozbahněné pole. Směr signálu sondy se shodoval s GPS. Čím blíž jsme byli k plotu, tím nám bylo jasnější, že tento boj prohrajeme, chybělo asi 100 m, sonda bude za plotem. Potom signál skokově zeslábl a objevili se rychlé úniky. Bylo mi jasné, že personál letiště sondu naložil do auta. V ten okamžik jsme tam přes stromy neviděli. Když jsme dorazili k plotu, tak jsem ještě zahlédl auto jak přijíždí k věži. Potom signál zase zesílil jak sondu vyložili. Bobeš OK1IKO (killpoint) totiž zavolal na věž a na sondu je upozornil. Tím nás zachránil před jistým kriminálem, protože bychom ten pohled na sondu prostě nevydrželi a určitě bychom lezli přes plot.
HW kód : H1243847
Frekvence : 403.8 MHz
Datum a čas vypuštění :17.1.2014 12 UTC
Datum a čas nálezu: 17.1.2014 14:42 UTC
Místo vypuštění : Praha Libuš
Místo nálezu: 49.70044 18.11339
Tuto sondu jsme neulovili zásahem vyšší moci, přesto ale píšu log, protože to bylo zajímavé. Na lov páteční ozonové sondy se vypravila skupina olomouckých seniorů ve složení Karel OK2XHK, Ruda OK2SR, Karel N. a Mirek OK2BUH. Vypočítal jsem několik predikcí dopadu pro různé pádové rychlosti. Střední hodnotě odpovídala oblast kolem Lipníku nad Bečvou. Dojeli jsme na místo a vyčkávali u benzinové pumpy. Dlouhou chvíli nám krátila cisterna s tekutým dusíkem, která ucházela a chystala se vybuchnout. Řidič pobíhal kolem a nakonec se mu podařilo něco utáhnout a neštěstí zažehnat. Sledovali jsme sondu na netbooku s připojeným přijímačem XR-100. Sledoval jsem hlavně pádovou rychlost a podle toho zvažoval jestli se budeme vracet nebo pojedeme dál. Při výšce 10 km už bylo jasné, že pojedeme dál a to hodně. Že to bude ale až tak hodně, nepředpokládal nikdo. Vyrazili jsme tedy směrem na Ostravu. Sonda nás začala dohánět a měli jsme ji nad hlavou. Za běžné situace bychom tak daleko nejeli, ale tomuto se nedalo odolat. Sonda nás vedla jako osla, který má na tyči před sebou otýpku sena. Nakonec nás dovedla až k letišti Mošnov. Zastavili jsme při výšce asi 800 m a čekali na dopad. Jako naschvál začal vypadávat signál GPS, možná sondu "olizoval" primární radar. Naštěstí těsně před dopadem GPS naskočila, takže jsme měli souřadnice až na zem. Rychlý pohled na mapu nevěstil nic dobrého. Sonda přeletěla dráhu, ale zůstala v prostoru letiště, SM ukazoval polohu asi 100 m za plotem u radaru. Měli jsme trochu naději, že třeba SM není tak přesný, nebo že ty souřadnice byly kousek nad zemí a sonda ten plot ještě přeletěla. Objeli jsme tedy letiště z druhé strany a čekala nás cesta pěšky přes rozbahněné pole. Směr signálu sondy se shodoval s GPS. Čím blíž jsme byli k plotu, tím nám bylo jasnější, že tento boj prohrajeme, chybělo asi 100 m, sonda bude za plotem. Potom signál skokově zeslábl a objevili se rychlé úniky. Bylo mi jasné, že personál letiště sondu naložil do auta. V ten okamžik jsme tam přes stromy neviděli. Když jsme dorazili k plotu, tak jsem ještě zahlédl auto jak přijíždí k věži. Potom signál zase zesílil jak sondu vyložili. Bobeš OK1IKO (killpoint) totiž zavolal na věž a na sondu je upozornil. Tím nás zachránil před jistým kriminálem, protože bychom ten pohled na sondu prostě nevydrželi a určitě bychom lezli přes plot.
- Pazar
- Lovič
- Príspevky: 2030
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Vzhledem k režii tohoto ozonového měření snad částečně zastoupí detailní fotky z nálezu momentky ze startu na Libuši
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Sonda odvezena navigacnimi specialisty primo na vez v Mosnove (LKMT), kde jim zacala odkapavat a pry pekne smrdet .-) Snad me za toto neukamenuji. Byla deaktivovana snad odborne po telefonu a ulozena na ochozu veze. Ve stredu ji vyzvednu, odmenim pracovniky ŘLP .-) a ve ctvrtek vecer privezu zpet do PRG. V patek, jestli bude Pavel (Pazar) v rachote bych mu ji privezl osobne i s adresou sonderu "skoro kriminalniku" Snad se za tento muj krok vedouci k zachrane, kde byla sonda "ukradena" primo pred nosem, nebude nikdo zlobit. Jde preci o to, aby se toto drahe zarizeni nedostalo do nepovolanych rukou a vratilo se zpet pro dalsi reaktivaci. Jeste jednou se omlouvam sonderum, kteri vazili tak dalekou cestu. Ted jiz na ne mam kontakt, tak se zlepsi i spojeni .-)
Sondam zdar!
Sondam zdar!
- Mirek
- Príspevky: 375
- Dátum registrácie: 7. Januára 2013, 17:26
- Bydlisko: Olomouc
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Nikdo se nemusí omlouvat, letiště za to nemůže, že stálo sondě v cestě. Díky, že jsi nás zachránil, jinak bychom teď seděli ve společné cele. Jenom nevím co by se stalo kdyby se sonda potkala se startujícím Boeingem, Pavle jste pojištěni i na to?
- Pazar
- Lovič
- Príspevky: 2030
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Zatím nevím o ničem, co by mně bránilo přivítat v pátek ozonového "posla".
Samozřejmě má přistávající ozonovka přednost před startujícím Boeingem. Má své zaplacené imatrikulační číslo letadla a je jen na ŘLP, jak to zdispečeruje.
Samozřejmě má přistávající ozonovka přednost před startujícím Boeingem. Má své zaplacené imatrikulační číslo letadla a je jen na ŘLP, jak to zdispečeruje.
- Mirek
- Príspevky: 375
- Dátum registrácie: 7. Januára 2013, 17:26
- Bydlisko: Olomouc
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Ale neohlásila vstup do řízeného okrsku CTR a nemá ani odpovídač SSR. Trestuhodné!
- Pazar
- Lovič
- Príspevky: 2030
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Ale sonda nemusí nic ohlašovat, ta může být kdekoliv, kde se jí zachce a je na dispečerech s ní neustále počítat.
Doby, kdy měly naše sondy odpovídače, ty jsou už naštěstí za námi.
Doby, kdy měly naše sondy odpovídače, ty jsou už naštěstí za námi.
- Mirek
- Príspevky: 375
- Dátum registrácie: 7. Januára 2013, 17:26
- Bydlisko: Olomouc
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Jé, já to myslel jako srandu. Vy jste fakt měli na sondách odpovídače? Nebyly to jenom odražeče?
- Pazar
- Lovič
- Príspevky: 2030
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Já to samozřejmě taky myslel jako srandu.
Ale radiosondy, spolupracující s Meteority I a II, skutečně odpovídaly na dotaz a z doby odezvy se počítala vzdálenost sondy od stanice. Nebylo to pochopitelně nijak kódované, ale asi 2kW puls Meteoritu na 1782MHz vyvolal reakci v krátkém výpadku "mezifrekvence" vysílače sondy na 800kHz a ten bylo možné vidět na A-skopu a vyhodnotila ho i automatika.
Ale radiosondy, spolupracující s Meteority I a II, skutečně odpovídaly na dotaz a z doby odezvy se počítala vzdálenost sondy od stanice. Nebylo to pochopitelně nijak kódované, ale asi 2kW puls Meteoritu na 1782MHz vyvolal reakci v krátkém výpadku "mezifrekvence" vysílače sondy na 800kHz a ten bylo možné vidět na A-skopu a vyhodnotila ho i automatika.
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Co vim a mam informaci, tak jsou starty sond vedeny v oficialnim dokumentu zvanem AIP ENR 5.3 JINÉ ČINNOSTI NEBEZPEČNÉ POVAHY A JINÁ MOŽNÁ NEBEZPEČÍ, 5.3.2.1 Meteorologické sondážní balóny. Dispeceri jsou s timto seznamovani. Kdyz zavola letadlo a oznami balon, tak je jim to hned jasne .-)
Je zde uvedeno vse podstatne. Viz treba:
- radiosondáž / radio sounding - 0530, 1115, 2315 UTC -denně / daily
(v případě nutnosti se výstup může opakovat až do + 90 minut po standardním čase) /
(if necessary, re-launch is possible within 90 minutes after standard time)
- ozonosondáž / ozone sounding - 1115 UTC
pondělí, středa a pátek v období leden - duben / Monday, Wednesday and Friday from January to April,
(v případě potřeby se výstup může opakovat 1115 UTC - úterý, čtvrtek v období leden - duben) /
(if necessary re-launch 1115 UTC - Tuesday, Thursday from January to April)
- sondáž radioaktivity / radioactivity sounding - 1115 UTC - druhé úterý v lednu, dubnu, červenci a říjnu, event. podle potřeby / the second Tuesday of January, April, July and October or as required
Kdyby nekdo chtel prostudovat, poslu .-)
Je zde uvedeno vse podstatne. Viz treba:
- radiosondáž / radio sounding - 0530, 1115, 2315 UTC -denně / daily
(v případě nutnosti se výstup může opakovat až do + 90 minut po standardním čase) /
(if necessary, re-launch is possible within 90 minutes after standard time)
- ozonosondáž / ozone sounding - 1115 UTC
pondělí, středa a pátek v období leden - duben / Monday, Wednesday and Friday from January to April,
(v případě potřeby se výstup může opakovat 1115 UTC - úterý, čtvrtek v období leden - duben) /
(if necessary re-launch 1115 UTC - Tuesday, Thursday from January to April)
- sondáž radioaktivity / radioactivity sounding - 1115 UTC - druhé úterý v lednu, dubnu, červenci a říjnu, event. podle potřeby / the second Tuesday of January, April, July and October or as required
Kdyby nekdo chtel prostudovat, poslu .-)
- Pazar
- Lovič
- Príspevky: 2030
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Kromě standardního AIPu, mimo tyto termíny, využíváme i operativní varování prostřednictvím NOTAMu.
Pokud víme, že pilot nahlásí pozorování balonu, z APPROACHe nám zavolá dispečer a konzultuje s námi čas a polohu, zda to byl náš balon, nebo nějaká "černota"?
Pokud víme, že pilot nahlásí pozorování balonu, z APPROACHe nám zavolá dispečer a konzultuje s námi čas a polohu, zda to byl náš balon, nebo nějaká "černota"?
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Pavle prosim te,
a ta mereni radioaktivity delate taky, jak je zde uvedeno? Nebo je to jen nahodne, kdyz je potreba nebo na neci zadost?
Diky
a ta mereni radioaktivity delate taky, jak je zde uvedeno? Nebo je to jen nahodne, kdyz je potreba nebo na neci zadost?
Diky
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Zjímavé počtení. Bobeši, ty tam pro ozonovku poletíš?
- Pazar
- Lovič
- Príspevky: 2030
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Pro měření radioaktivity = tzv. RADAC, nejsou v posledních letech příznivé podmínky. Pro nespolehlivost G-M trubic přestala Vaisala čidla radioaktivity vyrábět a dodávat. V zásobě máme proto již jen několik kusů čidel z dodávek v předchozích letech. Dlouhodobé skladování jistě čidlům nesvědčí, ale přece jen máme alespoň nějaký materiál pro případná měření ve zcela mimořádných situacích. S AČR je dohodnuto jednou ročně součinnostní měření, které se obvykle realizuje uprostřed dubna v úterý v poledne. Možnost, že bychom mimořádně měřili na pokyn SÚJB, si raději nepřejeme.
Re: 17.1.2014 H1243847 12Z Praha Libuš +O3
Diky. Jel jsem pro ni sluzebnim autem .-) Na letiste litaji jen nasi inspektori (Calibra), co provadi letove mereni na navigacnich zarizenich, co mam na starosti .-)Mara napísal:Zjímavé počtení. Bobeši, ty tam pro ozonovku poletíš?
Ale kdybych rekl, tak by asi nebyl problem v ramci nejakeho mereni se proletet Jetem nebo L410 do Mosnova .-) Vzdyt to jsou nasi zamestnanci .-)