6.2. 2017 11:15 UTC SGPL M2823135 Libuš O3 6A26373

GElog, príspevky do GElogu, nájdené sondy...
Napísať odpoveď
Užívateľov profilový obrázok
OK1HGA
Krmič / Lovič
Príspevky: 530
Dátum registrácie: 1. Marca 2014, 11:17
Bydlisko: Česká Třebová

6.2. 2017 11:15 UTC SGPL M2823135 Libuš O3 6A26373

Príspevok od užívateľa OK1HGA » 6. Februára 2017, 19:56

Typ sondy: RS92-SGPL
HW: M2823135
O3: 6A26373
Frekvence: 401.100 MHz
Místo vypuštění: Praha Libuš
Čas vypuštění: 6.2. 2017 11:15 UTC
Čas nálezu: 6.2. 2017 14:49 SEČ
Místo nálezu: 49.9920986N, 16.3916361E
dopadová rychlost -11.6 m/s


dneska bylo nádherné slunné odpoledne, pro lovení sond, jako vymodlené . . .
Protože jsme to měli do předpokládaného místa dopadu jen kousek, tak jsme vyjížděli až asi 15 minut před dopadem . . .
Po cestě se nám vyskytl malý problém s HW a tak jsme začali hledat pomocí rádia.
K místu dopadu jsme se vydali ze špatné strany. Byly tam ploty a tak jsme se museli vrátit. Potom jsme to objeli a vydali jsme se od jihu.
Když jsme prošli areálem statku, začal signál sondy znova zesilovat.
Asi na 200m už byl padáček i sonda vidět. Zahodili jsme rádio i s anténou do sněhu a utíkali jsme k sondě.
Na místě byl na zemi chuchvalec zbytků balonu zamotaných do šňůrek padáčku.
Jeden cár balonu šel přes okraj padáčku, tím "vyléval" vzduch a padáček skoro nefungoval.
Dopadová rychlost se dost měnila od -10 do -14 m/s.
Dnes jsme také poprvé viděli na vlastní oči i odvíječ se zpomalovacím kolečkem.
Balon byl vyháknutý z odvíječe a celé to drželo při sobě jen díky několikanásobnému přivázání silným provázkem a i tím slabším od padáčku.
Měli jsme také velké štěstí, že se sonda neoběsila na vodičích vysokého napětí 22KV (podle roota), ale propadla mezi dráty na zem.
Po zjištění, že se provázek od toho chuchvalce zvedá nahoru na dráty a pak zase klesá k sondě, jsme se trochu lekli jestli ji vůbec budem moci odnést.
Provázek se na obou koncích dotýkal sněhu a očividně nikde nic nejiskřilo, tak jsem jej na jedné straně upálil zapalovačem a na druhé straně stáhl dolů.
Vše uklizeno, zabaleno a odchod se stále běžící sondou k autu.
V přiloženém souboru KML je ta cesta vidět, celou dobu totiž můj přijímač doma běžel a veškerou manipulaci se sondou zaznamenával . . .
Ještě chvíli jsme ještě čekali, jestli se neobjeví někdo další, ale nikdo se neukázal a tak jsme sondu vypli a odjeli domů.
Prílohy
Libchavy_M2823135.kml
(159.25 KiB) 157 stiahnutí
20170206_145324.jpg
20170206_145410.jpg
20170206_145429.jpg
20170206_145441.jpg
20170206_145531.jpg
20170206_145548.jpg
20170206_145606.jpg
20170206_150042.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Lovič
Príspevky: 2028
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 6.2. 2017 11:15 UTC SGPL M2823135 Libuš O3 6A26373

Príspevok od užívateľa Pazar » 6. Februára 2017, 23:23

Ještě jednou děkujeme za vzornou dokumentaci stavu nálezu.

Pro mne byl nejpřekvapující stav háku odvíječe. Když to srovnám
s předletovými fotkami, je na nich jasně vidět, že pojistný "protiprst" se
dotýká konce háku odvíječe a tím prostor na ohyb hrdla balonu uzavírá.
Na doporučení expertů z Vaisaly nyní operátoři zavazují hrdlo balonu
volněji a na méně uzlů. To má za následek to, že ohyb hrdla je širší než
místo na něj v háku. Na fotce se zdá, že konec háku nevykukuje, ale to
je jen úhlem záběru. Červená šipka směřuje k téměř neviditelnému okraji
háku. Na obrázku z místa dopadu je ale jasně vidět, jak jsou od sebe konce
protiprstu a háku vzdáleny a proto z něj asi mohlo hrdlo sklouznout. Jistou
roli zde asi hrálo i to, že se padák normálně nemohl rozvinout, celá sestava
tedy k zemi padala větší rychlostí, která se několikrát cestou změnila, jak
je vidět na dalším obrázku. Tím bylo spojení mezi zbytky balonu a
odvíječem asi nadměrně dynamicky namáháno a došlo k rozevření mezery
mezi hákem a protiprstem.
Prílohy
P1350879p.jpg
P1350879d.jpg
rychlosti.jpg

Napísať odpoveď