Strana 1 z 1

17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 18. Septembra 2017, 18:16
od užívateľa funsat
Typ sondy : RS41-SG-P
HW kod :N0220355
Frekvencia : 403.000 MHz
Dátum a čas vypustenia : 17.07.2017 12 UTC
Miesto vypustenia : BUDAPEŠŤ
Nález : Okrúhly Les, Sp.N.Ves


Výnimočné podmienky sa postarali o to že pod Tatry doletela ďalšia exotika tentokrát z Budapešti.


R ;)

Re: 17.09.2017 - 12z - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 20. Septembra 2017, 14:30
od užívateľa thieringpeti
Congratulations! Sondes from Budapest are rare in Slovakia :-)
And the extra bonus is the rare SGP version!

Good jungle hunting, I'm curious for the details!

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 27. Septembra 2017, 16:21
od užívateľa funsat
balon1.JPG
Zaujímave viazanie balóna z BP
Počasie sa umúdrilo a ja idem skúsiť na 2-krát dohliadať sondu, tentokrát vyzbrojený spoľahlivejším GPS ako je môj mobil...

R ;)

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 27. Septembra 2017, 19:37
od užívateľa Pazar
Asi to byl vtip "Zaujímavý bol spôsob uviazania balóna s odvíjačom , môžu sa inšpirovať aj naše okolité sondážky"?

To je zásadně chybné použití odvíječe Vaisala. Ten využívá hmotnosti balonu, aby mu hák bránil v rotaci a tím i
rychlému odvíjení. Provázek odvíječ nestabilizuje a sonda může kvůli rychlému odvíjení spadnout na zem, protože
je odvíjení rychlejší než stoupavost balonu. Vyšší hmotnost ozonovky je tedy kompenzována přídavným zpomalovacím
kolečkem pod odvíječem a přirozená rotace háku odvíječe je brzděna přídavnou plochou aerodynamické brzdy ve
formě fólie, nebo destičky.

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 28. Septembra 2017, 00:10
od užívateľa CZJKP1
Pavle, tak je přecejen odvíječ u RS41 jiný..?

Takže u té dvojce z Libuše jste použili odvíječ od RS92... No ono to má logiku, když měla být RS41 v podvěsu a né naopak...
Nemohl bys prosím udělat nějakou fotku kde je ten odvíječ od RS41 vedle toho od RS92, nepříjde mi že by se tolik lišily. Na té fotce mi přijde akorát že je vyšší a nahoře kulatější??

U té sondy z Grazu co jsem ulovil při cestě z dovolené je podobný způsob uchycení jako ukazuje funsat. Za odvíječ jsou přivázány šnůrky padáku a k balonu jde šnůrka středem padáku a je přichycena za oko plnícího ventilu SGPA co je v hrdle balonu.

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 28. Septembra 2017, 07:52
od užívateľa funsat
Pazar napísal:Asi to byl vtip "Zaujímavý bol spôsob uviazania balóna s odvíjačom , môžu sa inšpirovať aj naše okolité sondážky"?

To je zásadně chybné použití odvíječe Vaisala. Ten využívá hmotnosti balonu, aby mu hák bránil v rotaci a tím i
rychlému odvíjení. Provázek odvíječ nestabilizuje a sonda může kvůli rychlému odvíjení spadnout na zem, protože
je odvíjení rychlejší než stoupavost balonu. Vyšší hmotnost ozonovky je tedy kompenzována přídavným zpomalovacím
kolečkem pod odvíječem a přirozená rotace háku odvíječe je brzděna přídavnou plochou aerodynamické brzdy ve
formě fólie, nebo destičky.

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 28. Septembra 2017, 09:24
od užívateľa Pazar
Co se týče údaje o délce šňůrky u sondy RS41, mohu uvést jen čísla z dokumentace. Fyzicky jsme délku metrem zatím neměřili, tím bychom odvíječ znehodnotili a zatím žádný navíc nemáme. V požadavcích Výběrového řízení ČHMÚ byla podmínka minimální délky 40 metrů. V dokumentaci je u RS41 uvedeno :
Unwinder
Material of the string Non-UV treated polypropylene
Tenacity < 115 N
Length of the string 55 m
Unwinding speed 0.35 m/s
Weight 25 g

Čili 55 metrů. ;)

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 28. Septembra 2017, 09:41
od užívateľa funsat
Pazar napísal:Co se týče údaje o délce šňůrky u sondy RS41, mohu uvést jen čísla z dokumentace. Fyzicky jsme délku metrem zatím neměřili, tím bychom odvíječ znehodnotili a zatím žádný navíc nemáme. V požadavcích Výběrového řízení ČHMÚ byla podmínka minimální délky 40 metrů. V dokumentaci je u RS41 uvedeno :
Unwinder
Material of the string Non-UV treated polypropylene
Tenacity < 115 N
Length of the string 55 m
Unwinding speed 0.35 m/s
Weight 25 g

Čili 55 metrů. ;)

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 28. Septembra 2017, 10:43
od užívateľa Pazar
CZJKP1 napísal:Pavle, tak je přecejen odvíječ u RS41 jiný..?

Takže u té dvojce z Libuše jste použili odvíječ od RS92... No ono to má logiku, když měla být RS41 v podvěsu a né naopak...
Nemohl bys prosím udělat nějakou fotku kde je ten odvíječ od RS41 vedle toho od RS92, nepříjde mi že by se tolik lišily. Na té fotce mi přijde akorát že je vyšší a nahoře kulatější??

U té sondy z Grazu co jsem ulovil při cestě z dovolené je podobný způsob uchycení jako ukazuje funsat. Za odvíječ jsou přivázány šnůrky padáku a k balonu jde šnůrka středem padáku a je přichycena za oko plnícího ventilu SGPA co je v hrdle balonu.
Odvíječe u RS92 a RS41 jsou odlišné. Inovace je pozitivní hlavně v tom, že konec lanka, na straně u sondy, je uchycen na různých tyčkách. U RS92, po zaklapnutí víčka s baterií, je tyčka pevně fixována k sondě. Navléknutí háku odvíječe do přehnutí hrdla balonu lze tedy provést až v plnírně, čili se musí hák zasunout do úzkého oka z gumy, která samozřejmě drhne. Někteří sondážníci na Libuši si pomáhají tím, že hák před zasouváním nasliní, což někdy pomůže i při jiné příjemné lidské činnosti. :oops:

U RS41 je odvíječ dodáván zcela odděleně. Může se tedy k sondě přicvaknout až těsně před vypuštěním balonu. Proto je možné provádět uvázání hrdla balonu po naplnění balonu plynem už i s přiloženým hákem odvíječe a tak odpadne dodatečné nastrkávání háku do již zavázaného hrdla. Připravený balon na start má pod hrdlem již připojený odvíječ a při přinesení sondy se jen nacvakne na tyčku a může se okamžitě balon pustit.

Co se týče rozdílné velikosti, nemohu teď na chalupě dodat přesné srovnávací foto, ale viditelný velikostní rozdíl není. Vypadá to, že odvíječ u RS41 má hák robustnější, čili by už nemělo tak často docházet k jeho prasknutí, jak je občas vidět u háku na spadlých RS92. K prasknutí háku u RS92 občas na Libuši došlo i při velmi utaženém hrdle balonu, kdy násilí při zastrkávání háku bylo větší, než jeho pevnost. Na připojených fotkách je něco málo obrazové dokumentace, co mám nyní v NB na chalupě.

Co se týká způsobu nálezu sond z Grazu, tak tam to vypouští Autosonde a padáček proto musí být umístěn v balonu, aby se všechny šňůrky při automatickém startu nezašmodrchaly. Ale i zde, aby byl padáček funkční, musí být hlavní závěs mezi vrcholem padáku a balonem kratší, než případná pojistka mezi sondou a balonem. Podle toho, zda hlavní zátěž padáku tvoří hmotnost sondy, nebo podstatně těžší zbytky několikrát těžšího pouze prasklého balonu, může někdo dopředu modifikovat jejich vzájemné propojení. Pokud by první padal zbytek balonu a ten byl uchycen k vrchlíku padáčku, potom by letěl padák vzhůru nohama a k žádnému brzdění pádu by nedošlo.

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 28. Septembra 2017, 11:44
od užívateľa Pazar
funsat napísal:
Pazar napísal: Length of the string 55 m

Hmm, tak to je celkom dosť, nikdy som si to tak neuvedomoval...

myslíš že bude veľký rozdiel medzi dĺžkou šnúrky odvíjača u RS41 a RS92 ? nejakú by som mal mat...

R.
Víš, co někdy znamená si myslet...... :lol: V jednom z materiálů k RS92 je uvedena, na obrázku o způsobu upevnění odvíječe, délka šňůrky 60 m.

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 1. Októbra 2017, 20:45
od užívateľa Robby_DG0ROB
What is the black item, shown on the picture? Is this a new type of battery, instead of the well known water activated type 3510-090? Never seen before.

Obrázok

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 2. Októbra 2017, 00:02
od užívateľa Pazar
To je pouzdro na baterie pro O3 senzor. V kompletu již není nálevná hořčíková baterie, ale 2 kusy lithiové baterie 9V.
Baterie se nepřipojují přímo k motorku pumpy O3, ale k interface. Tam se může připojit i další baterie 9V, která přitápí senzor, pokud jeho teplota klesne pod 7°C (na interface vlevo dole).

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 2. Októbra 2017, 11:03
od užívateľa Robby_DG0ROB
Thanks for the explanation. Does it mean, the motor is just now powered with 9V?

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 2. Októbra 2017, 12:30
od užívateľa Peter
Porovnanie odvijacov z jedneho mojho starsieho LOGu: download/file.php?id=18627&mode=view

Odvijace sa lisia okrem uz spominaneho masivnejsieho haku aj vnutornym priemerom cievky a takisto dlzkou zavesneho lanka. U SGP je kratsi (asi o 15 - 20m). Mozem niekedy presne odmerat.

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 2. Októbra 2017, 12:58
od užívateľa Pazar
To : Robby_DG0ROB - novou konfiguraci pro měření O3 se sondou RS41 na systému MW41 jsme jen testovali v rámci SAT při přejímání technologie od Vaisala na Libuši.
Celá ozonová kampaň 2018 bude v Praze realizovaná ještě se sondami RS92 a systémem DigiCORA (MW32), kde je vodní baterie přímo připojena k motorku pumpy O3.
U O3 sestavy RS41/MW41 se připojují 2 kusy lithiových napájecích baterií 9V (celkem 18V) k interface. Zda pokračuje celých 18V z výstupu interface až na motorek, to nevím.
Součástí motorku je i vestavěný stabilizátor a otáčky/výkon pumpy O3 jsou proto po celý výstup stabilní/neměnné, nezávisí to na okamžitém napětí baterie, na stupni jejího vybití.

Robby_DG0ROB - Wir haben gerade die neue Konfiguration zur Messung von O3 mit der RS41-Sonde auf dem MW41-System in SAT getestet, wenn wir die Technik von Vaisala zu Libus nehmen.
Die gesamte Ozon-Kampagne 2018 wird in Prag mit RS92-Sonden und dem DigiCORA (MW32) -System implementiert, wo die Wasserbatterie direkt mit dem O3-Pumpenmotorrad verbunden ist.
Für O3 des RS41 / MW41-Kits sind 2 Stück 9V (18V) Lithium-Ionen-Akku an die Schnittstelle angeschlossen. Ob der 18V vom Schnittstellenausgang zum Motorrad weiter geht, weiß ich nicht.
Der Motor hat auch einen eingebauten Stabilisator und die O3-Pumpengeschwindigkeit / -ausgabe ist daher während des gesamten Ausgangs stabil, nicht abhängig von der momentanen Batteriespannung und dem Entladungspegel.

Re: 17.09.2017 - 12 UTC - BUDAPEŠŤ - N0220355 - RS41SG-P

Napísané: 2. Októbra 2017, 13:04
od užívateľa Robby_DG0ROB
OK, the batteries are in series. Yes, of course, the used motor is a constant-speed-type within the specified range of voltage.