24.1.2019 - M0823555 - Prostejov - 00UTC

GElog, príspevky do GElogu, nájdené sondy...
Napísať odpoveď
Užívateľov profilový obrázok
2IT
Krmič / Lovič
Príspevky: 767
Dátum registrácie: 15. Augusta 2017, 16:15
Bydlisko: Devět křížů, Kopřivnice u rodičů a dálnice D1
Kontaktovať užívateľa:

24.1.2019 - M0823555 - Prostejov - 00UTC

Príspevok od užívateľa 2IT » 25. Januára 2019, 10:04

Typ sondy: RS92
HW: M0823555
Frekvencia: 402.1 MHz
Miesto vypustenia: Prostejov (WMOID:11747)
Dátum a časvypustenia: 24.1.2019 0:16
Dátum a čas nálezu: 24.1.2019 6:01
Posledné súradnice LAT LON: 49.393879 16.85657 ALT: 590m
Súradnice nájdenia LAT LON: Google maps

Pro tuto zmrzlinu jsem vyjel zejmena proto, ze jsem se stkal s jevem, ktery jsem jeste nikdy nezaznamenal...
UHF Pasmo 70cm se krasne odrazi jiz od vsech vodivych ploch, vetsich nez vlnova delka. Po dopadu PV sondy, jsem pripojil pro kontrolu IC706 a zdesil jsem se, ze sondu slysim na takovou dalku! Hlavne ale jak ji slysim! Po vetsinu casu je ticho a jen sum a kratce se ozve sonda a opet zmlkne v sumu, po cca. 1.2sekunde se to opakuje, kratke bursty signalu s zeleznou pravidelnosti. Tohle neni visici sonda s vetrem (zadny les) ale co to je? Po prozkoumani mapy a profily bylo temer jasno. Mela lezet kousek od vetrne elektrarny, prima viditelnost na me anteny byla zastinena pouze poslednimy 5m vrcholku pole-kopce. Tudiz by se mohlo jednat o odraz signalu od listu vetrne turbiny! OK. Jedu se podivat.

Cesta byla nezvykle kluzka a i kdyz jsem zvolil trasu D1 Brno,Ochoz atd.tak po cca. hodince opatrne jizdy, jsem byl asi 2km vzdusnou carou od sondy a na urovni vysilace Kojal. K vetrne turbine vedla polni cesta, kterou protahl traktor...super. Po 50m to vzdavam jelikoz vitr zpusobil, ze vyjete koleje jsou led, prikrity snehem a jejich hloubka chvilema prevysuje 30cm. S ocelovym krytem pod autem , ale pro teplote -8 a vetrem jsem se rozhodl pro jizdu pres vesnici a delsi cestu, ktera bude lepsi.....lepsi....projel jsem obci a vystoupal ke kravinu ci JZD, cesta byla stejna, zledovatele koleje, jenze tentokrat se jelo z kopce. V jednu chvili jsem pri 10km/m,ktere jsem nedobrovolne nabral jiz myslel ze koncim ve strouze potoka, ale napadlo me nakonec misto pokusu zpomalit zrychlit a dostal jsem tak mimo koleje a led, kde jiz slo ovladat i smer jizdy. Rozhoduju se zaparkovat za mostem kousek od rybnika a zbytek cesty jit pesky.
Jak jsem si blahopral k totmuto rozhodnuti pozdeji! Cesta byla zmrzla na kamen , ale i ja jsem se chvilkama proboril az ke kotnikum na zem. Opet vyjete koleje, tentokrat ale nebylo kde a jak se otocit. S celovkou a baterkou vyrazim na lastpos, ktere se upravily mobilnim krmitkem, ktere jsem vypnul nez jsem opustil auto a zapinam zamerne utlumeny mini kapesni RX na 402100kHz a konektor. Nebylo treba, jelikoz po prekonani nekolika vyskovych metru na cca.400m chuze, jsem jiz 50m od pozice uvidel dlouhy stin , ktery vrhala krabicka sondy. Stale vesele hrala. Balim sondu a koukam na elektrarnu a jeji turbinu, tocici se o nekolik desitek metru dale, nyni jiz s primou viditelnosti "domu". Frekvence, kdy jeden ze tri listu vrtule proleti kolem svetelka, byla naprosto stejna, jako frekvence cyklu, ktere jsem doma slysel u domelych odrzu signalu sondy. Nyni se to pouze potvrdilo.

Co me zcela zarazi je sila signalu. Vezmu-li v uvahu, ze sonda lezi na zemi, na ledu, tudiz na temer idealnim povrachu a jeji antena se tudiz chova jako ctvrlne GP (nebo prevracene L atd.) tak jeji vyzareny vykon bude odpovidat vykonu vysilace, tudiz nekde mezi 15-17dBm? I kdyz vzdalenost mezi sondou a listy turbiny nebyla vetsi na 50m a jiz na zemi pod turbinou, jsou podminky zcela Line of Sight, co teprve ve vysce turbiny a maximum meho prijmu je presne v tomto smeru, cekal bych, ze vykonu bude potreba trochu vice. Na druhou stranu, matematika je exaktni a vezmu-li v potaz cas, kdy jsem poslouchal a snizenou hladinu sumu, LOS, hladkost a velikost povrchu listu turbiny, tak se neni cemu divit.

Tak ci onak to byl skvely zazitek a skvele potvrzeni moji teorie a i kdyz zmrzly na kost, jsem s sumevem odjizdel k domovu.
Prílohy
Screenshot_2019-01-24-04-44-11-310_menion.android.locus.pro.png
IMG_20190124_044431.jpg

Užívateľov profilový obrázok
1tec
Lovič
Príspevky: 239
Dátum registrácie: 14. Marca 2018, 06:59
Bydlisko: Liberec -Rochlice

Re: 24.1.2019 - M0823555 - Prostejov - 00UTC

Príspevok od užívateľa 1tec » 31. Januára 2019, 06:50

Zajimave, ze se seslo i "natoceni" celeho vetrneho kolchozu odrazem k Tobe... Zajimavy jev.
Tez jich mame kolem par. Stary vyrazeny ludry z nemecka jeste s prevodovkama a generatorem. Rotory budou mozna laminat, mozna trochu hliniku.
Ale 2 nove bezprevodovkove v Jindrichovicich pod Smrkem ( to je ta vesnice, kde starosta dal statnim urednikum uredni hodiny na jejich kontrolni navstevy a snad i cenik dotazu, hi )
https://www.jindrichovice.cz/cs/web/obe ... smrkem.php budou jiste plnolaminaty...

Enercon typu E - 40 s délkou listů 20 m a nominálním výkonem 600 kW při rychlosti větru 13 m.s(-1) a vyšší.
Průměr třílistého rotoru je 44 m při délce listů 20 m a čtyřmetrovém průměru náboje rotoru.
Stroje větších výkonů jsou totiž na několik let dopředu vyprodány. Do konce roku 2002 bylo na světě instalováno 3344 těchto typů elektráren.
.

U typu Enercon je převodovka nahrazena mnohapólovým prstencovým synchronním generátorem několikametrového průměru
Při provozu dosahuje rotor 18 - 34 otáček za minutu a obvodová rychlost špiček křídel činí 41 - 78 m.s-1, tzn. 147,6 - 280,8 km.h-1.
.
Ale to jsem se zase rozvasnil...
Gratulace k odlovu.

Napísať odpoveď