Typ sondy: M10
HW: M10-902-2-13016
Frekvencia: 401.000 MHz
Miesto vypustenia: Viedeň
Dátum a čas štartu: 23.04.2019 01:30 SELČ
Dátum a čas dopadu: 23.04.2019 04:52 SELČ
Dátum a čas nálezu: 28.04.2019 14:32 SELČ
Miesto nálezu: medzi Sereďou a Galantou
LAT: 48.2516667
LON: 17.7225000
Boli sme s rodinou na nákupoch a podobných veciach v tejto južnej časti slovenska až po Dunajskú Stredu. Bola to kombinácia výletu a nákupu. Po ceste nazad som chcel skúsiť inú trasu, než po ktorej sme tam prišli, nech je to zaujímavé. Tak som pozrel archív sond a vytipoval si jednu, ktorá nebola moc ďaleko v poli, bola po ceste domov a zároveň tam nebola dlho a najlepšie s padákom, nech sa ľahšie hľadá. Nemal som pri sebe žiadnu techniku, ani ďalekohľad. Tak som si to chcel zjednodušiť. No táto M10 tam ležala asi 5 dní. Bola iba pár stoviek metrov od cesty, bolo sucho. Tak som zadal do navigácie prejazdový bod a vyrazili sme.
Na odbočke z hlavnej cesty bol zákaz vjazdu motorových vozidiel. Netuším prečo, bola to pekná asfaltka. Ale bolo tam dopísané, že vjazd povolený dopravnej obsluhe. Viac mi netreba vedieť ako čistič som obsluha, nie ?
Nahrubo som prepočítal kde by asi sonda mohla byť. Dosť plachtila, takže presnosť nebola vysoká.
Posledná poloha nad terénom bola 144 m, rýchlosť pádu najprv 2,2 m/s, pri zemi ale zrýchlila na 2,9 m/s. Vietor asi 13 m/s. Takže odhad vetra pri zemi bol 8 m/s. Stredná rýchlosť pádu 2,5 m/s. Pád teda 57 sekund, takže uletela cca 456 m. Plus mínus 100 m.
Na poli bola ale mladá ozimina, vysoká do 30 cm, takže nemal by byť až taký problém vidieť padák. Nakoniec išla manželka sama, že si to chce skúsiť. Ukázal som jej smer, kam treba ísť a oblasť kde treba hľadať, resp. kam mohla sonda doletieť. Boli tam hydranty, to poslúžilo ako orientačný bod, aj keď boli od LastPos až 530 m. No uvidíme.
Ja som využil ten čas, syn mal so sebou v aute bicykel, tak sa tam zatiaľ bicykloval.
Manželka najprv išla priamo na udaný bod, ale kúsok pred ním zrazu prudko odbočila vľavo. Tak som tušil, že asi dačo vidí. Po pár desiatkách metrov začala mávať. Tak bolo jasné, sondu našla. Môj odhad bol na tú vzdialenosť teda vcelku presný, chyba bola asi 40 m. Od poslednej polohy uletela 490 m.
Pri analýze sondy som zistil, že sa lanko neodvinulo celé, ale zaseklo sa na balóniku. Na foto je vidieť, že balónik bol dosť preležaný, zdeformovaný a preto sa lanko zaseklo.
23.04.2019 - M10-902-2-13016 - Viedeň - 00 UTC
- oldo
- Krmič / Lovič
- Príspevky: 200
- Dátum registrácie: 23. Marca 2014, 12:58
- Bydlisko: Vesele pri Piestanoch
- Kontaktovať užívateľa:
- ok1mrm
- Krmič
- Príspevky: 221
- Dátum registrácie: 28. Júna 2018, 20:51
- Bydlisko: Liberec
Re: 23.04.2019 - M10-902-2-13016 - Viedeň - 00 UTC
aspoň si toho nemusel tolik motat, gratulace
- jara73
- Lovič
- Príspevky: 250
- Dátum registrácie: 30. Apríla 2016, 11:08
- Bydlisko: Troubky okr. Přerov
Re: 23.04.2019 - M10-902-2-13016 - Viedeň - 00 UTC
Také gratuluji, tak asi vypadá originální odvíječ na M10, má to tak někdo štěstí že si může vybírat kterou sondu si chce odlovit a ta čeká na něho. Máš pěkné LOG.
- Peter
- Lovič
- Príspevky: 398
- Dátum registrácie: 27. Októbra 2011, 14:26
- Bydlisko: Bratislava-Ruzinov
Re: 23.04.2019 - M10-902-2-13016 - Viedeň - 00 UTC
Myslim si, ze balonik je zdeformovany a scvrknuty z ineho dovodu. Predstavme si, ako sonda (a vsetko ostatne) stupa a narasta rozdiel tlaku v nosnom balone voci vzduchu v okoli a balon sa rozpina. Rovnako ale narasta aj pretlak v malom baloniku na odvijaci a tento sa takisto rozpina az po dosiahnutie maximalnej vysky, kedy nosny balon praska. Kedze je balonik hlboko podfuknuty (resp. nenafuknuty), spravidla nedojde k jeho prasknutiu a pocas zostupu sa jeho rozmer zmensuje a po dopade na zem ma priblizne rovnaky rozmer ako pri starte. To ale jedine za predpokladu, ze jeho povrch nema ziaden defekt a ani okolo vnutornej steny hrdla neunika vzduch.Na foto je vidieť, že balónik bol dosť preležaný, zdeformovaný a preto sa lanko zaseklo.
Ak ale balonik netesni, vzduch z neho je este pocas stupania zostavy vytlaceny a cestou k zemi je vplyvom narastajuceho vonkajsieho tlaku postupne stlacovany az do stavu, aky vidime na fotke. Sam som niekolko takto zdeformovanych balonikov nasiel.
A preco sa lanko neodvinulo uplne? Pretoze tento typ odvijaca jednoducho nie je na 100% spolahlivy.
- Miro
- Krmič
- Príspevky: 1111
- Dátum registrácie: 28. Októbra 2011, 09:11
- Bydlisko: Senica SK
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 23.04.2019 - M10-902-2-13016 - Viedeň - 00 UTC
Toto som pozoroval aj u zopár DFM ked sa zasekol odvíjač. Dá sa to nasimulovať aj ručne keď silnejšie potiahneš za šnúrku a tá sa takto obtočí okolo balónika.